En kula i bakhuvudet...

Får man säga något så hemskt på en blogg?
Just nu är jag däckad i en fruktansvärd huvudvärk...sen i början av november har jag haft den.
Den har kommit förut i perioder av veckor och månader och är jättejobbig, men denna omgång är nog värst .
Bara 4-5 dagar under den här tiden har huvudvärken varit lite lugnare.

Det är min EDS som orsakar det naturligtvis och dessutom var jag med om en påkörning bakifrån år 2001.
Så ev har jag skada av det också i nacken...
Jag är svullen runt ögonen och man ser i blicken att jag har väldigt ont. Just nu är det svårt att ens klara dagen
med allt vad det är. Helst vill jag bara ligga i soffan för att tröttheten är så stor. Men inte där och inte ens när jag ska sova får jag vara smärtfri eller få lite ro.

Det värker från axlarna, hela nacken upp och i bakhuvudet. Sen strålar det ut och gör ont i öronen...mår lite illa...aningens yrslig. Jag vill bara gå och lägga mig igen , ibland redan efter en timme.
Ja, jag kan absolut hålla mig för skratt...en kula i bakhuvudet...så känns det.

Det spelar ingen roll hur jag sitter, ligger eller vad som helst. Har även försökt med värme. Värktabletter och inflammationshämmande har jag redan. Min läkare tyckte att jag skulle äta det i högre dos och under en längre tid. Hon vet väl inte riktigt heller vad hon ska göra åt det antar jag. Har stående tider alltid hos min chiropraktiker där jag får justering, ultraljud och massage.

Jag har EDS...jo, jag vet...just nu kan jag inte ens sy...har försökt men efter 15 minuter var jag tvungen att ge upp.
Det innebär att jag har så dåligt samvete för dem som väntar på sina kläder...jättedåligt samvete ! Har inte glömt er...håll ut. Era kläder kommer , jag lovar.

E&K ger mig så mycket glädje och ibland, "bättre" dagar då tror jag ju att jag kan mycket mer men i sådana här perioder då får jag riktigt känna på att jag har EDS och varför jag har förtidspension. Under dessa "bättre" dagar brukar jag tränga igenom väggen med värken och tröttheten och pressa mig till det yttersta...men inte nu.

Rädd är jag för att tanken på att få tex denna huvudvärk som kronisk smärta utöver allt annat. Jag har ju redan en overall på mig som består av värk...överallt. Trött...lederna får låsningar, armarna och händerna domnar bort, fötterna som jag inte kan stå på ens ibland.



Bild.Permobil.se


Vissa dagar kan jag ju gå en liten, mini promenad , speciellt om jag får hålla i barnvagnen...har den som rullator nästan. Men annars har  jag min X 850 Corpus som jag suddar runt med. Den är underbar att ha när kroppen och benen inte bär mig. Fast min är blå.

                                                                                   





 

Bild. Panthera.se

En sån här har jag också fast min är helt svart i chassit...ekrarna är av kolfiber och är riktigt snygga faktiskt. Lite problem blir det att köra då jag är svag och överrörlig i axlarna,armbågarna ,handlederna och i fingrarna. Men den kan vara skön att ha ändå när jag inte orkar stå mer eller vill spara fötterna och benen till senare.

Ibland tänker jag att när någon säger till mig att de tex tycker att det är jobbigt med barn, hemmet och jobbet...och de tycker då att vad skönt att jag får vara hemma jämt...men jag har ju mitt "jobb" 24 timmar om dygnet, året runt och kan aldrig någonsin få en vila i det...det är så jobbigt eller ännu värre...det är valen jag har...men ibland svarar jag inte...vissa saker går inte att jämföra med andra och att förstå kan vara så svårt för andra personer då jag ser så frisk ut...utanpå.

Eller när någon har "bara" ont i sin tennisarmbåge , nageltrång som är så besvärligt eller känner sig stel i nacken...visst måste väl alla få känna sig dåliga ibland...men ibland kan det kännas för mig när jag hör det -att vad har de att klaga på ?
Det är bara en enda sak av alla 1000 saker jag får stå ut med varje dag. Eller omvänt...om jag förklarar hur besvärligt det är...ja,kan de säga...jag är också så trött  !...blä...vad ska man säga ...nu är jag inte riktigt snäll känner jag ,men det är skillnad på vad hur man ser på problem när man har ett val och är frisk i grunden och när man inte har ett val men får kämpa bäst det går...alltid"




Nu ska jag krypa ned i soffan med lilla Diti...det är bara vi hemma idag och jag ska bara ta det lugnt och tänka på att bli starkare igen. Det är ju ett dilemma när jag är så kreativ och kan egentligen ta mig för vad som helst och ro iland det, men jag har ju inte kroppen för det. I de lugnare perioderna är det svårt att göra lagom...jag vill ju LEVA.

                                                                                                                                                       


                                                           

Kommentarer
Postat av: Mimmi

Kram!

2009-01-14 @ 11:07:57
URL: http://mimmid.blogspot.com/
Postat av: fante

Kram.

2009-01-14 @ 11:59:26
URL: http://fantefante.blogsppot.com
Postat av: Maria

Kramar till dig. Hoppas du snart kommer in i en bättre period.

2009-01-14 @ 12:33:21
URL: http://mariashemmapyssel.blogg.se/
Postat av: Ett Tu Tre

Usch, vad jobbigt du har det. Skickar många styrkekramar till dig, och hoppas att den ihållande huvudvärken ger med sig omedelbums.

Många hälsningar

/Sara

2009-01-14 @ 13:46:35
URL: http://www.janssonswebb.se/etttutre/
Postat av: Anonym

Klart man får skriva så i en blogg!



Hoppas att du väldigt, väldigt snart mår mycket, mycket bättre!



Kram!

2009-01-14 @ 14:43:38
URL: http://www.hellosblogg.blogspot.com
Postat av: rino

Vad stark du är som orkar med allt du gör trots din sjukdom!

Jag känner mig träffad av det du skriver om dem som gnäller. Jag gnäller över sånt som hämta-barnen-stress men du sätter det verkligen i perspektiv. Kram, önskar dig allt gott

2009-01-14 @ 18:28:42
URL: http://rinosyr.wordpress.com
Postat av: Sara

Känner till barnvagns-rullator!! ;) Hade jag ocksa ett tag.....nu funkar det tyvärr inte längre.

Jag har kommit fram till att folk känner press pa sig att kommentera när nagon klagar. Och det kan bara ga at skogen ju..... Jag uppskattar människor som lyssnar UTAN att kommentera, det är nämligen inte sa lätt....bara lyssna, tänka och FÖRSÖKA första.



Hoppas du snart mar bättre igen!! KRAM

2009-01-14 @ 21:14:31
URL: http://ikketikketheo.wordpress.com
Postat av: Anonym

Jag är så impad av dig som klarar det du gör!!! Det du skriver är verkligen en tankeställare! (Men ha inte dåligt samvete för kläderna, de kan faktiskt vänta ett tag till) BAMSEKRAM!!!!

2009-01-14 @ 22:21:58
Postat av: Snork

Jag beundrar dig så! Tänk ändå på vad du faktiskt KLARAR AV!!!!

Kram Linn

2009-01-15 @ 10:23:15
URL: http://snorkdesign.blogspot.com
Postat av: Sarah

Jag tycker att du är så fantastisk och blir mer och mer imponerad av dig. Allt du trots allt hinner och orkar med. Men det stämmer det du säger om perspektiv, folk ser ibland inte längre än sina egna problem.

Du är ett bevis på att man faktiskt kan klara av mycket trots lite och påminner oss andra om att bredda våra perspektiv på vår tillvaro.



Mycket kärlek

fråm mig och Kalunji

2009-01-15 @ 11:44:55
URL: http://kalunji.blogspot.com
Postat av: Susanna

Hoppas verkligen att du mår bättre snart! Nu när jag har varit sjuk i en vecka inser jag hur glad jag är för att jag är frisk för det mesta och att det är ganska bra att bli sjuk ibland för att förstå hur bra man har det. Annars är det, som du skriver, verkligen lätt att klaga på sin vardag fast allting egentligen är bra. Att du orkar göra det du gör är verkligen imponerande. Ta väl hand om dig! Kram

2009-01-15 @ 15:46:58
URL: http://strommingdesign.blogspot.com
Postat av: Doris Daisy

Du raggar omkring på samma fabrikat som lilla A!! Fast hennes är ju minmini, förstås. Hoppas det är bättre med dig snart. Kramar

2009-01-15 @ 17:30:46
URL: http://dorisdaisy.blogspot.com
Postat av: linnzan

Hoppas precis som de andra att din värk ska ge med sig! Jag beundrar verkligen din styrka, och vad bra det ändå är att du har sömnad som du tycker är så kul och dina underbara barn.

2009-01-15 @ 21:27:37
URL: http://www.linnzan28.blogspot.com
Postat av: Mysungar

Blir ledsen när jag läser hur du mår, hoppas att det snart kommer en bättre period.



Stor kram!

2009-01-16 @ 15:49:32
URL: http://mysungar.blogg.se/
Postat av: ottopippi

Du är en av mina mössdrottningar på min blogg... :-)

2009-01-16 @ 20:29:22
Postat av: ottopippi

Du är en av mina mössdrottningar på min blogg... :-)

2009-01-16 @ 20:30:06
Postat av: Lina

Vad ledsamt att du må så dåligt, hoppas du får mår bättre snart!



2009-01-17 @ 09:04:30
URL: http://www.vardagspladder.blogspot.com
Postat av: TuvaLiten

Du har en award att hämta inne hos mig, kram.

Postat av: Karolina

TACK... alla underbara vänner som alltid lämnar stöttande kommentarer när jag säckar ihop alldeles.

Denna gången är ju en av de värre men jag hoppas att jag får bli lite starkare snart. Kram Karolina

2009-01-18 @ 20:17:54
URL: http://esterochkonrad.blogg.se/
Postat av: Karin

Hej karolina

Så tråkigt att du mår så dåligt. Hoppas att det blir bättre snart.

Du är härmed utmanad. Se min blogg!

Kram

2009-01-19 @ 11:16:31
URL: http://karinshobbykrok.blogspot.com/
Postat av: Karin

Har du förresten några kläder färdigsydda på lager?? vill gärna köpa lite av dig jag.. :)

2009-01-19 @ 11:26:55
Postat av: Syrran

Kramelikram!

2009-01-22 @ 18:01:36
Postat av: Tanja

Hejsan!



Jag såg att du skrivit en kommentar hos mig och nu fastnade jag på din sida. Var lite tänkvärt att läsa ditt inlägg och det gör att jag inte ska klaga på min dag. Trots att min dotter är sjuk och hostar så hon kräks och själv har jag känt mig hängig eftersom jag inte kunde komma iväg på min träning. Man behöver läsa sånt ibland för att inse att man ska vara glad över det som är positivt i ens liv istället.

Jag brukar ha migrän ibland och då kan jag bli arg på folk som säger att: "ja,det är så jobbigt att ha ont i huvudet" och så sitter de där och tittar på tv eller går och jobbar i alla fall eller så. Själv måste jag lägga mig helt blickstilla i ett kolsvart rum där det ska vara knäpptyst och har jag tur så behöver jag inte kräkas. Om det är lindrigt så släpper det efter kanske 3-5 timmar annars får jag ligga till nästa dag! Så jag kan förstå dig (fast antagligen inte helt ändå).



Nu till mitt svar! Det fina svamptyget du frågade om, som jag också blev jätteförtjust i, beställde jag på nätet från etsy.com men det har också funnits på superbuzzy.com. Nu har jag tyvärr inte sett det men på de här sidorna har de mycket fint. Fast kanske lite krångligt eftersom det är utländska sidor.



Lycka till och hoppas att du snart mår lite bättre.



Mvh Tanja

2009-01-22 @ 22:41:46
URL: http://tanjis.blogspot.com/
Postat av: Madeleine

Usch det låter inge roligt, men förstår dig. Är själv inne i en sämre period nu...

Har oxå EDS Mvh Madleine

2009-01-27 @ 21:55:56
URL: http://madeleineslife.blogg.se/
Postat av: Pia - mamma med mera

Hej, har skrivit till dig förut... Jag har nu fått min diagnos. EDS. ÄR oxå inne i en jobbig period just nu... hoppas du snart mår lite bättre iaf. Kramar Pia

2009-02-13 @ 05:03:42
URL: http://www.pia.sakerochting.se
Postat av: Janeth Magnusson

Hejsan.

Jag heter Janeth och är 38 år. Bor i Värmland med min man, min son på snart 11 och en Bichon Frisé. Jag fick min diagnos EDS oktober-05.

Jag hoppas du får må skapligt snart. Jag blir lite bättre när (om ) värmen kommer.

Ha det så gott du kan.

MVH Janeth

2010-03-25 @ 16:31:37
URL: http://magnussons.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0