Blomsterlandet...en syhemlis !

Jag ska vara med i en syhemlis och är faktiskt jättenervös ! Men väldigt roligt...jag har fått veta vem jag ska överraska ...hjälp! Men det ordnar sig nog tillslut. Det är www.linnzan28.blogspot.com
som ordnat syhemlisen...tack för att jag får vara med.


Frågorna:


Syr/pysslar du helst till barn eller vuxna?
Både till barn i alla storlekar och till vuxna,samt gravida.

Har du barn? Kön och ålder samt storlek på kläder. Har 4 stycken , flicka snart 13 år -storlek dam 38. Flicka snart 11 år-storlek 158. Flicka snart 5 år-storlek 110-116. Och pojke snat 2 år -har 74-80 men går väl snart i höst mot 86.

Vad har du själv för storlek på kläder? Jag är fortfarande så graviditets rund från lillemannen och har problem med byxor. Det beror kanske på mitt funktionshinder men är så svankig i ryggen så jag måste oftast sy egna byxor.
Men just nu är jag en xl ibland xxl med hög midja. Jag ser ut som en Zorn kvinna...hi,hi. Men upptill en l-xl. Mössor en 56:a. Älskar långa sjalar runt halsen.

Pojk- och flickigt eller unisex? Faktiskt både och ,det beror på tillfället. Men själv syr jag mest unisex.

Vad syr/pysslar du helst med? Kläder...men det finns ingen som jag inte vågar mig på. Har även klätt om möbler och bilar...vagnar m.m. Tygtryck. Snickra.Älskar min trädgård och tycker om att pyssla med det mesta. Om jag inte hade mitt funktionshinder så skulle jag nog kunnat bygga ett hus...säg bara hur jag skulle göra.

Vilka färger gillar du bäst?
Förr hade jag sagt marinblå, men nu tycker jag mest om jordfärger som brun,svart,beige,vit,olivgrön,rost,ljung lila...men ibland även pastellig rosa och grön och blå har jag märkt. Jag syr själv ibland i kontrast färger och många gillar det men till mina barn och mig själv vill jag att det ska vara harmoni och inte konkurera...gillar heller inte mycket mönstrat.

Vilka tyger/garnkvaliteter använder du helst? Är det något/några du inte gillar?
Gillar ren bomulls trikå gillar jag mycket ,ev med lycra i till tights och vissa mössor. Interlock,finribb och viss singeljesey bara den inte är för tunn. Stretchfrotté.Velour såklart som är min favorit och linne med och utan stretch. Manchester och fleece ibland...hmm det blev mycket.

Retro, vintage eller romantiskt? Retro gillar jag som är en 70 talist. Men inte grillriga mönster. Enfärgat klassiskt är fint också . Romantiskt om det är i vårens fina bleka pasteller .

Syr/pysslar du helst efter beskrivning/mönster eller egenkonstruerat? Jag har vissa grundmönster men ingen-inget kan gå säker...gillar jag något så kopierar jag och även förbättrar om jag tycker att det behövs.

Köper du någon mönster/inspirations tidning? Såsom "Allt om handarbete"? Nej ,egentligen inte...blev inspirerad av Ottobre och köpte en tidning men den är bara tittad i. Alla fina mönster orörda iochmed att jag hittills inte behövt dem. Jag konstruerar ju egna så ofta. Men visst ,de är jättefina och nog kommer jag kanske att använda dem i framtiden, vi får se.
Hur länge har du sytt/pysslat? Anser du dig vara nybörjare, medel eller avancerad när det gäller sy, sticka och virka?
Jag ha sytt sedan jag var sju år gammal. Redan då sydde jag ganska snart fullt användbara kläder till småbarn jag kände. Absolut inte nybörjare...hmmm...måste nog kalla mig avancerad faktiskt. Jag är noga och klurar ut hur jag ska lösa problemen efterhand, är nyfiken. Mina händer klarar inte stickning och virkning även om jag gjort några plagg i mitt liv. Men nu får det vara, har för mycket värk.

Favoritgodis?Choklad...choklad. Rent godis gillar jag inte, har aldrig gjort. När jag fick påskägg som liten möglade de bort.

Te eller kaffe? Kaffe med mjölk men gärna en kopp te ibland.

Har du någon allergi? Mat, djur, material. Ja, tål inte gräs och vissa växter. Ull,hundar...lök. ( Mat är ett kapitel för sig då jag har EDS med det följer mycket ont i magen ,tyvärr.

Har du någon hobby utöver handarbete? Trädgården, är sakletare...tycker mycket om att vara ute och ha picknick gärna med lite äventyr. Älskar att vara med mina barn.

Musiksmak? Abba och andra 70 tals godingar.

Nytt eller återvunnet? Beror på...med kläder får det inte vara för slitet men med materiella saker kan det vara så vackert.
Kläder vill jag nog ska vara nya,helst.

Pastell, färgglatt eller dova färger? Tycker om alla varianter men i klädväg till åtmonstone mig,helst inte just färglatt men i andra textila föremål gillar jag alla varianter. Barnen är fina i allt . Se även svar i tidigare frågor.

Vilket/vilka mönster gillar du på tyg? Ex. blommigt, randigt. Mönstrat i överdelar gillar jag inte till mig själv,ev till sjalar då och andra textila föremål. Randigt kan ibland liksom röra på sig när jag tittar på det men jag gillar randigt. Färgerna ska väl inte konkurrera bara. Prickigt kan ju var gulligt ibland. Rutigt...nä! Jag är nog mest enfärgad och randig av mig.

Syr du på vanlig symaskin eller har du också overlock? Har en av varje och är jättenöjd med det.

Favoritlukt? Blommor...tex liljekonvalj, ros, liljor. Kaffe luktar gott och naturligtvis små nyfödda bebisar.

Läser du böcker? Vad för slags böcker? Nej , jag är ingen bokfantast...hellre trädgårds och inredningstidningar då.

Vill du helst få något till barnet/barnen eller till dig själv? Det spelar absolut ingen roll... det är så spännande att bara få vara med.

Lycka till allihopa ! Ska bli roligt att se vad alla hittar på. /Karolina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0