Ateljé a´la´ ESTER & KONRAD...

Ja...äntligen börja syrummet likna något. Har levt i stök och stora lådor med tyger...
sen i våras faktiskt...då vi tog ut vårt stora trädgårdsbord från syrummet.
Varenda gång jag satt min fot därinne har varit för att sy...tid och ork att reda upp röran har inte funnits...men igår så !

Våra äldsta barn slängde ut sina loftsängar och det innebar att jag fick härliga ytor att sy på.
Ett stort bord under gästsängen med bra plats för maskinerna.

Jag ska förresten ev köpa en annan overlock med alla sömmar jag önskar. Antingen en 5 trådig Huskylock 936 eller en 5 trådig Singer CoverHem14T957DC. Är det någon som har en av dessa vill jag gärna veta vad ni tycker om dem.


Började med att ta ett kort på ett katastrofområde...




    




Efter en efterlängtad sortering och var sak på sin plats så trivs jag jättebra!




         




         



Eftersom jag sådana problem med ryggen och hela kroppen så sitter jag på en jättestor boll och syr.
Nu har jag också ordnat ett gammalt släkt bord så jag inte behöver sitta på golvet och klippa till mina kläder.
Bra med hyllor laddade med fin, fina tyger. Har inte packat in allt ännu på bilderna.

Rummet ska egentligen tapetseras....men det lär ju dröja nu ett tag hi,hi...man ser ju knappt väggarna !


En liten prototyp på klänning i 50-56 har fått se dagens ljus. Är inte riktigt nöjd med den. På så små klänningar ska man nog ha kantband istället...får fundera lite på det.




    




Två par kjolar har jag sytt till min lilla M som jag är faster till...och jag ska bli FASTER IGEN !!! I april ...är så glad. 
De är i storlek 98-104. Bilderna är bakifrån.




      




Till sist har även mina stora barn fått något plagg, I alla fall var det min äldstas tur att få sig en svart velour kjol.
Hon har storlek M numera...oj, vad hon blev nöjd...drog genast på den med tights till...snyggt tyckte både hon och jag.









Suddar själv runt med samma typ av kläder. Är det inte kjolar och tights så är det mina velour brallor med mudd.(Bästa byxan.)
När man har EDS som både hon och jag har...har även hörta andra med EDS säga det...så väljer man gärna plagg som inte sitter åt på kroppen...man klarar inte av annat. Tur att det går att tillverka precis det man vill ha då hi,hi....

Kommentarer
Postat av: tina

ähh jag vill oxå ha en våningssäng! vad plats det blivit här då! bokhyllorna bort och alla tyger hade fått plats där uppe :) :)

det ser ju jättesint ut och din dotters kjol är superduperfin!!!

2008-10-17 @ 19:52:58
URL: http://tisashem.blogspot.com
Postat av: Y

jättefina kläder!!!

jag har en 936 och är visserligen nöjd men hade valt en annan maskin idag. Pfaffen är lättare att byta inställningar på i o med att man inte behöver byta stygnplåten. Janome och pfaff har topcoversömmar åtminstone på någon modell och det har inte min. De är dessutom billigare.

Om du har några frågor får du gärna fråga i min blogg.

2008-10-17 @ 20:03:45
URL: http://syltigochsaftig.blogspot.com
Postat av: Hello

Oj, vilken hjälteinsats att reda upp i den röran. Vad fint det blev!!



Och då blir det ju förstås fina plagg också. Jag tror du har rätt i teorin att så små plagg blir finast med muddkant. Tror att det liksom blir mer proportionerligt då.

2008-10-17 @ 21:44:43
URL: http://www.hellosblogg.blogspot.com
Postat av: Karolina

tina; Har nog tänkttanken att det rymms mer däruppe ;-)



Y: Ja, jag ska kolla lite och fundera...det är mycket pengar i en ny maskin.



Hello:Tack och ja, jag håller med dig gällande små kläder.





/Karolina

2008-10-17 @ 22:14:55
URL: http://esterochkonrad.blogg.se/
Postat av: Ett Tu Tre

Vilken härlig ateljé du har fått. Tyvärr ser mitt syhörn oftast ut som dina före-bilder. Jag gillar dina tyghyllor, och det att du har fått plats med ett bord för tillklippning, härligt.

Och jag tror precis som du att kantband passar bättre på pyttekläder av det slaget, men vilken härlig lyster det var i klänningen. Och så ska jag också få tummen ur och sy en liknande kjol till min äldsta dotter, som också sätter bekvämlihet långt före alla eventuella modestilar. För det är både snyggt och skönt för alla åldrar.

2008-10-18 @ 08:56:14
URL: http://www.janssonswebb.se/etttutre/
Postat av: M,m

Hej!

Tack än en gång för klädpaketet! M hoppade i den lila kjolen och randiga leggings på en gång, och vill ha dom hela tiden. Hon drar upp den (nästan under armhålorna) så det ser ut som hon har gravidkjol med bred mudd. Ja sa att; "det ser ut som du har en bebis i magen", och hon såg jättelycklig ut...hon kommer bli världens bästa storasyster! Hon har även provat den småblommiga blusen och den passade perfekt.

Kul med ordnig och reda i syrummet. Det blir mycket roligare att jobba då antar jag, och kanske lättare att hitta inspirationen.

Ha en fortsatt bra helg! / Kram M,m...och J, men han är på jobbet nu (som vanligt.....)

2008-10-18 @ 18:20:23
Postat av: M,m

Glömde skriva att m:s dagisfröknar gillar Ester&Konrad mössan (svarta med beige "knopp") och byxorna (bruna med rosa mudd) skarpt. Tycker dom är jättefina! / Kram igen M,m

2008-10-18 @ 18:23:46
Postat av: Karolina

M,m : Älskar er alla tre...(fyra) Kram Karolina

2008-10-18 @ 19:56:57
URL: http://esterochkonrad.blogg.se/
Postat av: Emma

Åh vilket mysigt litet syrum som fick dagens ljus =)

2008-10-22 @ 02:31:01
URL: http://princessbetty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0